Aurinkotervehdys katolla

Jooga on jotain, mitä teen aivan liian vähän, ja aamujoogaa vielä vähemmän. Olen pyrkinyt aloittamaan päiväni aurinkotervehdyksellä, vaan eihän tämä aina mene niin kuin strömsössä. Lomaillessa onnistuin siinä pari kertaa ja se kannatti. Vetreytti ihmeesti tehdä aurinkotervehdys katolla.

 

 

Olen tehnyt instagrammissa joitain joogahaasteita ja niiden kanssa olen saavuttanut ihan ihmeellisiä ulottuvuuksia välillä. Ja välillä nämä ei ole tuottaneet aivan toivottua tulosta, kun ei ole jaksanut panostaa ihan täysillä. Olen myös sitä mieltä, että jos joku tulee väittämään, ettei jooga ole oikea urheilulaji niin saatan hyvin vahvasti olla eri mieltä. Ne hathajoogatunnit ovat mielestäni tylsiä, minä en oikein jaksa sitä iänikuista hengittelyä, mutta kyllä siitä lajista saa erinomaisenkin rankan. Jooga ja venyttely ovat sellaisia asioita, joita jokaisen ja etenkin kenen tahansa, joka tekee voimatreeniä tai kasvattaa lihaksia salilla, pitäisi harjoitella. Silleen ihan säännöllisesti.

 

spagaatti Viime kesältä. Hieman paksummassa kunnossa kuin nyt.

 

Jos lihakset on liian kireät, mitään kehitystä ei tule tapahtumaan. Liian kireät lihakset myös painavat ihmisen kasaan ja lopputuloksena voi olla jopa sellainen surullisen kuuluisa ”penkkaajan ryhti”, jossa liian kireät ja selkään suhteutettuna suuret rintalihakset vetävät ryhtiä eteenpäin. Ne lihakset selässä kasvavat kyllä, kunhan treenaa, mutta venyvyyttä se ei suoraan paranna.

 

En ole ammattilainen näissä asioissa enkä varmasti koskaan tule väittämään niin olevani, ellen satu hankkimaan koulutusta aiheesta, mutta omasta kokemuksestani voin kertoa, että kehonhuolto ja muu oheistoiminta niiden painojen nostamisten yhteydessä on vähintään yhtä tärkeää, jollei jopa tärkeämpää kuin hienojen lihasten saavuttaminen. Onhan se kiva, jos on isot lihakset, mutta mitäs sinä niillä teet, jos ne ovat käyttökelvottomat tai muuten saavat lähinnä ongelmia aikaan omassa kehossa.

 

Foamrolling on myös erinomainen tapa saada veri liikkeelle ja lihakset kuntoon sen ensimmäisen hirvittävän treenipäivän jälkeen. Eilen aloitin viikon salitauon jälkeen taas treenin ja nyt on paikat muuten jumissa. Huomenna on välipäivä, jolloin ajattelin ottaa heti aamusta tehtäväkseni venytellä kunnolla ja rullailla paikat auki. Koettakaapa tekin pitää aktiivinen välipäivä ja huoltaa itseänne. 😉

Kommentit

kommenttia