100 kyykkyä

100 kyykkyä voi tuntua helpolta suoritukselta, mutta kävi ilmi, ettei se ole. Päätin kuitenkin tuossa pari viikkoa sitten, että kokeilenpas ihan läpällä 30 kilolla 100 kyykkyä. Tein viisi kappaletta 20 toiston sarjaa. Se meni yllättävän kivuttomasti siihen nähden, etten ole tottunut yleensä tekemään noin pitkää sarjaa. Tästä viikon päästä ajattelin, että voisinpas tehdä saman uudestaan. Kävelin vaa’alle kuntosalillani ja totesin, että 35 kiloa on just eikä melkein puolet kehonpainostani, tehdään sillä. 10×10. Alkoi jossain vaiheessa tuntua.

 

Kun aloitin itse treenaamista, silloinen poikaystäväni pisti minut kyykkäämään jokaisena treenipäivänäni. Aina alkuun 3×10 kyykkyä, sitten kaikki muu. Voin kertoa, että se tuotti tulosta. Jossain vaiheessa selkäni vain petti enkä pystynyt yksinkertaisesti kyykkäämään, etenkään raskaita painoja tai pitkää sarjaa. Tein silloin jollain 40 kilolla pieniä sarjoja ja kirosin, kun mistään ei tuntunut tulevan mitään. Nykyään kyykkään omaa kehonpainoani sekä vähempää, yhdessä pitkinä sarjoina sekä lyhyinä.

 

 

Videolta näette, että olen melko liikkuva, kyykkään jokaisen kyykkyni alas ja pystyn istumaan slaavikyykyssä ainakin 6 minuuttia putkeen. Yritin kymmentä, mutta se kävi vähän raskaaksi. Kaikki eivät tässä onnistu, mutta se on aika pitkälti vain harjoituskysymys. Toisilla tietysti lihakset ja hermot ovat aivan eri tavalla rakentuneet, sekä reisiluun pituus, että näitäkin asioita on hyvä tarkkailla.

 

En oikein koe, että jatkuva samojen asioiden tekeminen siellä salilla kasvattaa mielenlujuutta tai lihaksiakaan. Lihasten kasvatus ja ”opetus” oikeille urille on aika pitkälti hermotuksellinen asia ja hermotusta ei saa kohdilleen kuin kokeilemalla ja opettelemalla uutta. ”Got to shock the muscle” kuten eräs lempitubettajani asian ilmaisisi (krhm, Rich Piana). Minulle ainakin tuntuu toimivan tällä hetkellä, että kyykkäilen menemään miltä juuri sinä päivänä tuntuu. Kyllä se lihas oppii siinä mennessä, että ”tänään tehdään vissiin näin.

 

vaak

 

Muuten jatketaan edelleen samalla linjalla. Kovaa treeniä ja joogaa päälle!

 

Ensikerralla voisin jutella noista videollakin nähdyistä ”tukisukista”, hahah, kompressiosukat kai ne oikeasti on. Koska minusta ainakin tuntuu, että ne saattoivat aiheuttaa ihan tarpeetonta turvotusta lähinnä jalkoihini.

Kommentit

kommenttia